Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
sprecyzował w uwagach na temat kostiumu. Stawiane wcześniej zarzuty, że Szekspir nie dba o jego prawdę, zaniedbując historyczne realia, uważał za nieistotne; autor Makbeta trafnie ujmował bowiem "istotny kostium, mianowicie ducha czasów i narodów", a tę prawdę ma głosić sztuka. (Romantyczna to wersja pojmowania "kolorytu lokalnego": wierność nie szczegółom, lecz duchowi czasu). Stąd pojawia się u Schlegla eksponowanie walorów kostiumu symbolicznego: bo wyidealizowany, przez to niezmienny (jak w starożytności strój frygijski, wprowadzany dla oznakowania wszelkich barbarzyńców), sprzyja klarowności podziałów na scenie, utrwala wpisane w dramat wartości duchowe.
[Dygresja. Gdy kilkanaście lat później Ludwig Tieck pisał o "prawdzie" promieniującej z dramatów Szekspira
sprecyzował w uwagach na temat kostiumu. Stawiane wcześniej zarzuty, że Szekspir nie dba o jego prawdę, zaniedbując historyczne realia, uważał za nieistotne; autor Makbeta trafnie ujmował bowiem "istotny kostium, mianowicie ducha czasów i narodów", a tę prawdę ma głosić sztuka. (Romantyczna to wersja pojmowania "kolorytu lokalnego": wierność nie szczegółom, lecz duchowi czasu). Stąd pojawia się u Schlegla eksponowanie walorów kostiumu symbolicznego: bo wyidealizowany, przez to niezmienny (jak w starożytności strój frygijski, wprowadzany dla oznakowania wszelkich barbarzyńców), sprzyja klarowności podziałów na scenie, utrwala wpisane w dramat wartości duchowe.<br>[Dygresja. Gdy kilkanaście lat później Ludwig Tieck pisał o "prawdzie" promieniującej z dramatów Szekspira
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego