Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
fugatami, polifonią nieimitacyjną oraz
rzadko pojawiającymi się strukturami nota contra notam. Dominuje narracja płynna,
wielogłosowa, z zazębianiem się odcinków, niekiedy tylko bardziej skontrastowana,
w celu wyeksponowania określonej struktury semantycznej tekstu, np. descendit
de coelis, (Missa in honorem BMV, s. 15). W Mszy ku czci Apostołów Piotra i
Pawła typ faktury dwugłosowej głosów wokalnych (obsada mszy) nawiązuje do linearyzmu
renesansowego bicinium, np. zbioru biciniów di Lasso (Christe, s. 3, prz. 144).
Msze Karczyńskiego w sposób najbardziej bezpośredni próbują odrodzić styl renesansowej
polifonii wokalnej, świadczą o inwencji kompozytora ­ darze łatwości i naturalności
kształtowania fraz par excellence wokalnych; jest to polifonia koncypowana harmonicznie
(na
fugatami, polifonią nieimitacyjną oraz <br>rzadko pojawiającymi się strukturami nota contra notam. Dominuje narracja płynna, <br>wielogłosowa, z zazębianiem się odcinków, niekiedy tylko bardziej skontrastowana, <br>w celu wyeksponowania określonej struktury semantycznej tekstu, np. descendit <br>de coelis, (Missa in honorem BMV, s. 15). W Mszy ku czci Apostołów Piotra i <br>Pawła typ faktury dwugłosowej głosów wokalnych (obsada mszy) nawiązuje do linearyzmu <br>renesansowego bicinium, np. zbioru biciniów di Lasso (Christe, s. 3, prz. 144). <br>Msze Karczyńskiego w sposób najbardziej bezpośredni próbują odrodzić styl renesansowej <br>polifonii wokalnej, świadczą o inwencji kompozytora ­ darze łatwości i naturalności <br>kształtowania fraz par excellence wokalnych; jest to polifonia koncypowana harmonicznie <br>(na
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego