Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
ubożenie tekstów, można rzec mocniej: dramat, którego autor wybrał drogę kompromisów, został pozbawiony tego, co stanowi istotę romantycznej postawy: tchnienia wolności. Cenzura nakazywała, by "romantyczne" charaktery i sytuacje prowadziły do umoralniającej puenty (ale, jak widać choćby z cytowanych tu fragmentów tekstów krytycznych Hugo a także np. z tez Shelleya, ów dydaktyzm mógł być nader szeroko pojmowany). Nie mniej krępujące były ograniczenia, wynikające z przyzwyczajenia publiczności do przyjętych konwencji estetycznych - z jej niechęci do jakichkolwiek zmian w tym zakresie. Toteż o romantycznym stylu przedstawienia najczęściej świadczyła głównie "romantyczna" rekwizytornia, szeroko pojęta - od cech postawy bohatera po sceniczne dekoracje.
Z tych konsekwencji, przeciwnych
ubożenie tekstów, można rzec mocniej: dramat, którego autor wybrał drogę kompromisów, został pozbawiony tego, co stanowi istotę romantycznej postawy: tchnienia wolności. Cenzura nakazywała, by "romantyczne" charaktery i sytuacje prowadziły do umoralniającej puenty (ale, jak widać choćby z cytowanych tu fragmentów tekstów krytycznych Hugo a także np. z tez Shelleya, ów dydaktyzm mógł być nader szeroko pojmowany). Nie mniej krępujące były ograniczenia, wynikające z przyzwyczajenia publiczności do przyjętych konwencji estetycznych - z jej niechęci do jakichkolwiek zmian w tym zakresie. Toteż o romantycznym stylu przedstawienia najczęściej świadczyła głównie "romantyczna" rekwizytornia, szeroko pojęta - od cech postawy bohatera po sceniczne dekoracje.<br>Z tych konsekwencji, przeciwnych
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego