Typ tekstu: Książka
Autor: Ostrowicki Michał
Tytuł: Dzieło sztuki jako system
Rok: 1997
my jako odbiorcy zauważamy tam
ślady piękna lub innych wartości. Niczego w nich nie konkretyzujemy, -
gdyż, jak pisze Ingarden - konkretyzować można jedynie schematyczne
dzieło sztuki wraz z jego miejscami niedookreślonymi. Ale musimy
zaznaczyć, że dzieje się coś ze strukturą rudymentarną takiego
przedmiotu - coś, co kieruje nas w stronę wartości. Można dynamizować
strukturę rudymentarną przedmiotów "nieartystycznych", co powoduje, że
po zdynamizowaniu stają się "estetyczne". Można sądzić, że w ich
strukturze rudymentarnej istnieją potencjalności, które po
zdynamizowaniu tworzą strukturę zaktualizowaną, w której zawarte są
relacje, objawiające się jako jakości, które odbieramy i które z kolei
kierują nas w stronę wartości, np. piękna. W
my jako odbiorcy zauważamy tam<br>ślady piękna lub innych wartości. Niczego w nich nie konkretyzujemy, -<br>gdyż, jak pisze Ingarden - konkretyzować można jedynie schematyczne<br>dzieło sztuki wraz z jego miejscami niedookreślonymi. Ale musimy<br>zaznaczyć, że dzieje się coś ze strukturą rudymentarną takiego<br>przedmiotu - coś, co kieruje nas w stronę wartości. Można dynamizować<br>strukturę rudymentarną przedmiotów "nieartystycznych", co powoduje, że<br>po zdynamizowaniu stają się "estetyczne". Można sądzić, że w ich<br>strukturze rudymentarnej istnieją potencjalności, które po<br>zdynamizowaniu tworzą strukturę zaktualizowaną, w której zawarte są<br>relacje, objawiające się jako jakości, które odbieramy i które z kolei<br>kierują nas w stronę wartości, np. piękna. W
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego