Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Życie Literackie
Nr: 18
Miejsce wydania: Kraków
Rok: 1979
kto błądzi? Na te pytania próbuję odpowiedzieć w aspektach: wychowawczym i merytorycznym.
Literatura wychowuje - na pewno, ale jak rozumieć sytuację wychowawczą w kontakcie z dziełem sztuki? Ongiś tłumaczono ją w sposób uproszczony. Pisarz spełniał rolę inżyniera dusz ludzkich, chronił młodzież przed degrengoladą moralną, a wyrabiał w niej silną wolę i dzielność, odstraszał od złego, zachęcał do dobrego. "Wielka literatura winna być nadal, tak jak była i jest często teraz, wychowawczynią etyczną" - twierdził Tadeusz Kotarbiński.
Zdolność zbawczego i skutecznego życiowo przekształcania dusz ludzkich przez literaturę wiązano z jej jednokierunkowym, jednoznacznym oddziaływaniem na czytelnika. Ale marksizm zaprzeczył łatwym uogólnieniom dotyczącym odczytywania ideologii i
kto błądzi? Na te pytania próbuję odpowiedzieć w aspektach: wychowawczym i merytorycznym.<br> Literatura wychowuje - na pewno, ale jak rozumieć sytuację wychowawczą w kontakcie z dziełem sztuki? Ongiś tłumaczono ją w sposób uproszczony. Pisarz spełniał rolę inżyniera dusz ludzkich, chronił młodzież przed degrengoladą moralną, a wyrabiał w niej silną wolę i dzielność, odstraszał od złego, zachęcał do dobrego. &lt;q&gt;"Wielka literatura winna być nadal, tak jak była i jest często teraz, wychowawczynią etyczną"&lt;/&gt; - twierdził Tadeusz Kotarbiński.<br> Zdolność zbawczego i skutecznego życiowo przekształcania dusz ludzkich przez literaturę wiązano z jej jednokierunkowym, jednoznacznym oddziaływaniem na czytelnika. Ale marksizm zaprzeczył łatwym uogólnieniom dotyczącym odczytywania ideologii i
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego