Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
to czynili inni autorzy, lecz lokował kontrasty w domenie psychiki postaci: groza czynów bywała motywowana wewnętrznymi sprzecznościami uczuć. Romantyczny dramat grozy Hugo mniej opierał się na modnych efektach scenicznej techniki, bardziej - na narastającej i ujawnianej na scenie mocy przeżyć duchowych.
Sztuki teatralne Wiktora Hugo stanowiły rodzaj zapory dla ówczesnego widowiskowego efekciarstwa (znanego świetnie choćby z przedstawień w Cirque Olympique), także przez to, że o wiele większe znaczenie przypisywał niuansom gry aktorskiej i kreacji obrazu niż dynamice scenicznych efektów. Hugo nadto jako bodaj pierwszy XIX-wieczny autor nie ugiął się pod presją wymagań teatru, nie zrezygnował z walki o zachowanie właściwego kształtu
to czynili inni autorzy, lecz lokował kontrasty w domenie psychiki postaci: groza czynów bywała motywowana wewnętrznymi sprzecznościami uczuć. Romantyczny dramat grozy Hugo mniej opierał się na modnych efektach scenicznej techniki, bardziej - na narastającej i ujawnianej na scenie mocy przeżyć duchowych.<br>Sztuki teatralne Wiktora Hugo stanowiły rodzaj zapory dla ówczesnego widowiskowego efekciarstwa (znanego świetnie choćby z przedstawień w Cirque Olympique), także przez to, że o wiele większe znaczenie przypisywał niuansom gry aktorskiej i kreacji obrazu niż dynamice scenicznych efektów. Hugo nadto jako bodaj pierwszy XIX-wieczny autor nie ugiął się pod presją wymagań teatru, nie zrezygnował z walki o zachowanie właściwego kształtu
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego