Typ tekstu: Książka
Autor: Szaniawski Klemens
Tytuł: O nauce, rozumowaniu i wartościach
Rok: 1994
Oznaczmy skuteczność reguły d , przy założeniu, że prawdziwą wartością badanego parametru jest x, przez e(dix) . Wówczas:. Tak więc, przy ustalonym x można porównać skuteczność reguł wnioskowania ze względu na określony cel poznawczy. Założyliśmy jednak, że o tym, jaka jest rzeczywista wartość x, posiadamy tę tylko informację, której dostarczył nam eksperyment. Powstaje więc kwestia, na jakiej zasadzie uznawać jedną regułę za lepszą od drugiej. Otóż jeśli nie istnieje żadna taka reguła wnioskowania, która dla każdego x ma skuteczność nie mniejszą niż każda inna reguła, to możliwe są w każdym razie dwa sposoby podejścia.
A. Przyjąć wskaźnik, nazwijmy go e(d) , zdefiniowany
Oznaczmy skuteczność reguły d , przy założeniu, że prawdziwą wartością badanego parametru jest x, przez e(dix) . Wówczas:&lt;gap&gt;. Tak więc, przy ustalonym x można porównać skuteczność reguł wnioskowania ze względu na określony cel poznawczy. Założyliśmy jednak, że o tym, jaka jest rzeczywista wartość x, posiadamy tę tylko informację, której dostarczył nam eksperyment. Powstaje więc kwestia, na jakiej zasadzie uznawać jedną regułę za lepszą od drugiej. Otóż jeśli nie istnieje żadna taka reguła wnioskowania, która dla każdego x ma skuteczność nie mniejszą niż każda inna reguła, to możliwe są w każdym razie dwa sposoby podejścia.<br> A. Przyjąć wskaźnik, nazwijmy go e(d) , zdefiniowany
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego