Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
zgodnie z ich egzegezą)
tradycyjnie w sposób kontrastowy. Kompozytor jednak ­ jak się wydaje ­ respektuje
tę tradycję; "motyw radości" uległ tu bowiem pewnej transformacji interwałowej,
rytmicznej i wyrazowej (tempo Moderato amabile), przenosząc symbolikę radości
na "radość wcielenia" (s. 14). W porównaniu z wzorcem motywy ulegają rytmizacji,
w celu stworzenia odpowiedniego typu ekspresji, a także przekształceniom ­ zwłaszcza
rytmicznym, niekiedy zaś interwałowym. Również zróżnicowanie fakturalne mszy
­ wybór określonej faktury, środków technicznych, wiąże się z odpowiednią funkcją
motywu, typem ekspresji, obszarem symboliki właśnie. Motyw inicjalny pieśni
pełni zróżnicowaną funkcję i jest nosicielem niejednorodnej symboliki, wykorzystywany
jako motyw błagalny w Kyrie, z użyciem 3-głosowej imitacji
zgodnie z ich egzegezą) <br>tradycyjnie w sposób kontrastowy. Kompozytor jednak ­ jak się wydaje ­ respektuje <br>tę tradycję; "motyw radości" uległ tu bowiem pewnej transformacji interwałowej, <br>rytmicznej i wyrazowej (tempo Moderato amabile), przenosząc symbolikę radości <br>na "radość wcielenia" (s. 14). W porównaniu z wzorcem motywy ulegają rytmizacji, <br>w celu stworzenia odpowiedniego typu ekspresji, a także przekształceniom ­ zwłaszcza <br>rytmicznym, niekiedy zaś interwałowym. Również zróżnicowanie fakturalne mszy <br>­ wybór określonej faktury, środków technicznych, wiąże się z odpowiednią funkcją <br>motywu, typem ekspresji, obszarem symboliki właśnie. Motyw inicjalny pieśni <br>pełni zróżnicowaną funkcję i jest nosicielem niejednorodnej symboliki, wykorzystywany <br>jako motyw błagalny w Kyrie, z użyciem 3-głosowej imitacji
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego