Filozofia zen, 1951), który szerzej zostanie omówiony <br>w Zakończeniu. Jedną z przyczyn niezrozumienia intencji Suzukiego jest <br>problem interpretacji sformułowania "zrozumieć zen". Suzuki używa go, <br>mając na myśli doświadczenie 'oświecenia', które - z czym zgadzają się <br>wszyscy mistrzowie zen - jest niedostępne dla myślenia dyskursywnego. <br>Należy jednak pamiętać, że zen jest formą ludzkiej ekspresji, która, jeśli ma <br><page nr=43><br>być komunikowalna, musi przejawię się pod postacią pojęć, będących <br>domeną rozumu. Suzuki niewątpliwie zdaje sobie z tego sprawę, o czym <br>świadczy jego następująca wypowiedź: <q>"Zen przestałoby być zen, gdyby <br>odrzuciło wszelkie formy komunikowania. [...] Człowiek jest człowiekiem <br>właśnie dlatego, że nieustannie dąży do samowyrażenia - dlatego właśnie <br>jest uważany