wprowadzone rozróżnienie dwóch sposobów opanowania wiedzy metodologicznej będę mówił o:<br><br>(a) biernej znajomości metodologii,<br><br>(b) czynnej znajomości metodologii.<br><br>Pisząc niniejszy podręcznik zwracałem uwagę, aby służył on zarówno tym (studenci pierwszych lat studiów), którzy wpierw chcą zrozumieć przekazywaną im wiedzę psychologiczną, pochodzącą wszak - przypominam, iż psychologia jest nauką empiryczną! - z badania empirycznego, zanim przejdą do jej wykorzystywania we własnej praktyce (diagnostycznej, terapeutycznej, profilaktycznej), jak i tym, którzy sami chcą wiedzę psychologiczną (naukową!) wzbogacać prowadząc samodzielne badania empiryczne - dla studentów taką pierwszą, poważną okazją będzie praca magisterska, a dla słuchaczy studiów doktoranckich będzie to praca doktorska.<br><br><tit> 2.1. Znajomość bierna</><br><br> Mówiąc o biernej