Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Polityka
Nr: 08.07
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 2004
nie ustają. Marzenia te skutecznie podsycają nowe technologie, z przełomowym wynalazkiem fotografii w pierwszej połowie XIX w. Zaczęła się wówczas epoka "mechanicznej reprodukcji dzieł sztuki", jak ją nazwał głośny niemiecki filozof okresu międzywojennego Walter Benjamin. Ale Benjamin daleki był od zachwytu nad kopiowanymi w milionach egzemplarzy reprodukcjami. Wbrew opinii większości entuzjastów nie widział w nowym zjawisku zapowiedzi głębokiej demokratyzacji sztuki. Wprost przeciwnie, głosił, że te same procesy, które kryją się za umasowieniem kulturalnej produkcji (i reprodukcji), prowadzą w efekcie do estetyzacji przemocy, której skutkiem będzie wielki wojenny kataklizm. Kilka lat później wybuchła II wojna światowa.

Benjamin nie przewidział jednak nadchodzącej epoki
nie ustają. Marzenia te skutecznie podsycają nowe technologie, z przełomowym wynalazkiem fotografii w pierwszej połowie XIX w. Zaczęła się wówczas epoka "mechanicznej reprodukcji dzieł sztuki", jak ją nazwał głośny niemiecki filozof okresu międzywojennego Walter Benjamin. Ale Benjamin daleki był od zachwytu nad kopiowanymi w milionach egzemplarzy reprodukcjami. Wbrew opinii większości entuzjastów nie widział w nowym zjawisku zapowiedzi głębokiej demokratyzacji sztuki. Wprost przeciwnie, głosił, że te same procesy, które kryją się za umasowieniem kulturalnej produkcji (i reprodukcji), prowadzą w efekcie do estetyzacji przemocy, której skutkiem będzie wielki wojenny kataklizm. Kilka lat później wybuchła II wojna światowa.<br><br>Benjamin nie przewidział jednak nadchodzącej epoki
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego