Typ tekstu: Książka
Autor: Tischner Józef
Tytuł: Świat ludzkiej nadziei. Wybór szkiców filozoficznych 1966-1975
Rok wydania: 1994
Lata powstania: 1966-1975
odpowiedzialności za realizację wartości negatywnych. Sytuację taką przeżywa ono jako rodzaj aksjologicznego samobójstwa.
Ja aksjologiczne jest wartością pozytywną w absolutnym znaczeniu tego słowa. Oznacza to przede wszystkim, że nie przeciwstawia mu się w polu jego doświadczenia egotycznego żadna egotyczna wartość negatywna (upersonifikowana demoniczność może co najwyżej być przedmiotem jego wiary: ewentualne doświadczenia upersonifikowanej demoniczności mają wybitnie wieloznaczny charakter). Oznacza to także, że w sferze właściwego mu sposobu bytowania nie jest możliwa żadna radykalna negacja tej wartościowości. Intencje wsobne we wszystkich swoich odmianach stanowią jej permanentną afirmację. Ja aksjologiczne afirmuje siebie w swej aksjologicznej pozytywności "na marginesie" każdej intencji skierowanej przedmiotowo, każdego
odpowiedzialności za realizację wartości negatywnych. Sytuację taką przeżywa ono jako rodzaj aksjologicznego samobójstwa.<br>Ja aksjologiczne jest wartością pozytywną w absolutnym znaczeniu tego słowa. Oznacza to przede wszystkim, że nie przeciwstawia mu się w polu jego doświadczenia egotycznego żadna egotyczna wartość negatywna (upersonifikowana demoniczność może co najwyżej być przedmiotem jego wiary: ewentualne doświadczenia upersonifikowanej demoniczności mają wybitnie wieloznaczny charakter). Oznacza to także, że w sferze właściwego mu sposobu bytowania nie jest możliwa żadna radykalna negacja tej wartościowości. Intencje wsobne we wszystkich swoich &lt;page nr=174&gt; odmianach stanowią jej permanentną afirmację. Ja aksjologiczne afirmuje siebie w swej aksjologicznej pozytywności "na marginesie" każdej intencji skierowanej przedmiotowo, każdego
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego