Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
trzyczęściowe missae breves (Kyrie,
Sanctus, Agnus Dei) niewielkich rozmiarów. Missa brevis (1991) per coro misto
Świdra stanowi nawiązanie do modelu stylistycznego mszy użytkowej XIX w., prostej
harmonicznie, tonalnie (h, D) i fakturalnie, preferującej wolne tempa (Largo,
Moderato maestoso, Grave) i jednolity materiał dla każdego wersu, z obiegowymi
formułami melodycznymi, kształtowany ewolucyjnie. Podobny model charakteryzuje
styl niektórych mszy Stuligrosza (myląco określanych przez kompozytora jako
msze polskie) z polskim liturgicznym tekstem ordinarium missae wymienionych
trzech części, m.in. Mszy polskiej na czterogłosowy chór mieszany (1987) i Mszy
polskiej na chór mieszany (b.r.), ograniczony do niemal ścisłej homorytmii i
stereotypowych fraz kształtowanych na
trzyczęściowe missae breves (Kyrie, <br>Sanctus, Agnus Dei) niewielkich rozmiarów. Missa brevis (1991) per coro misto <br>Świdra stanowi nawiązanie do modelu stylistycznego mszy użytkowej XIX w., prostej <br>harmonicznie, tonalnie (h, D) i fakturalnie, preferującej wolne tempa (Largo, <br>Moderato maestoso, Grave) i jednolity materiał dla każdego wersu, z obiegowymi <br>formułami melodycznymi, kształtowany ewolucyjnie. Podobny model charakteryzuje <br>styl niektórych mszy Stuligrosza (myląco określanych przez kompozytora jako <br>msze polskie) z polskim liturgicznym tekstem ordinarium missae wymienionych <br>trzech części, m.in. Mszy polskiej na czterogłosowy chór mieszany (1987) i Mszy <br>polskiej na chór mieszany (b.r.), ograniczony do niemal ścisłej homorytmii i <br>stereotypowych fraz kształtowanych na
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego