wszystkim rozliczne<br>odcienie zieleni, kiedy indziej zaś barwy pustyni, morza, skalistych<br>gór, śniegu itp.; wiadomo, iż jakości barwne już same posiadają wielki<br>ładunek proestetyczny; np. istnieją ludzie silnie preferujący określone<br>kolory, a nadto często barwa stwarza nastrój, niekiedy dookreśla temat<br>czy treść dzieła,<br> - kształt; tutaj również bogactwo jest wielkie, od fantazyjnych <br>krzywizn po schematyczne proste, od kulistości po rozległe płaskie<br>powierzchnie; wydaje się, iż szczególny walor estetyczny posiadają<br>kształty zróżnicowane, podczas gdy powtarzanie się wielokrotne<br>tych samych kształtów wywołuje odczucie monotonii, nudy (np. fale<br>morskie),<br> - czasowość; zjawiska przyrody trwają w czasie, możność zaś<br>spostrzegania zmian sytuacji przyrody daje poczucie kontaktu z