Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Dialog
Nr: 9
Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 1958
Rok powstania: 1996
i słabością.
Jedność miejsca, czasu i akcji zamyka bohaterów Racine'a w szklanej kuli, gdzie w warunkach chemicznie - czy raczej moralnie - czystych dokonują się żądane reakcje.
Nad tragedią grecką wisiała fatalna siła mitologii: los człowieka był dany, w micie musiało się dokonać wszystko tak, jak nakazał mit. Nad tragedią francuską wisi fatalna siła formy: los człowieka jest określony koniecznościami formy, musi się wszystko dokonać w warunkach przewidzianych przez tragiczną konwencję. Musi się wszystko rozegrać tak, aby tragedia była spełniona.
Wszystko jest więc wewnątrz, w formie - jak w muzyce. Kim jest właściwie aktor racine'owskiego teatru? Jest gestem, sylwetką, głosem, jest właściwie umownym symbolem
i słabością.<br>Jedność miejsca, czasu i akcji zamyka bohaterów Racine'a w szklanej kuli, gdzie w warunkach chemicznie - czy raczej moralnie - czystych dokonują się żądane reakcje.<br>Nad tragedią grecką wisiała fatalna siła mitologii: los człowieka był dany, w micie musiało się dokonać wszystko tak, jak nakazał mit. Nad tragedią francuską wisi fatalna siła formy: los człowieka jest określony koniecznościami formy, musi się wszystko dokonać w warunkach przewidzianych przez tragiczną konwencję. Musi się wszystko rozegrać tak, aby tragedia była spełniona.<br>Wszystko jest więc wewnątrz, w formie - jak w muzyce. Kim jest właściwie aktor racine'owskiego teatru? Jest gestem, sylwetką, głosem, jest właściwie umownym symbolem
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego