właśnie pierwszy spośród Ojców Kościoła pisał o "<q>anachorezie duchowej</>", która polega według niego na odsunięciu się od życia "świeckiego", czyli, jak powie, od "pożądań doczesnych i cielesnych", aby się oddać niepodzielnie Bogu i rozważaniu Biblii. A jeżeli postulował wyższość dziewictwa nad małżeństwem, to dlatego, iż - jego zdaniem - małżeństwo jest znakiem (figurą) zaślubin Chrystusa z Kościołem, a dziewictwo ich urzeczywistnieniem, prowadzącym do doskonałego zjednoczenia z Chrystusem. W ten sposób <name type="person">Orygenes</> ukierunkuje tradycję teologii życia duchowego. Do niego nawiążą najwybitniejsi późniejsi jej reprezentanci, tacy jak <name type="person">Grzegorz z Nyssy</>, <name type="person">Grzegorz z Nazjanzu</> czy <name type="person">Pseudo-Dionizy</>. Ten ostatni stworzy najbardziej dojrzałą syntezę tej teologii.<br>W