Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Polityka
Nr: 08.07
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 2004
fotografii, grafik.

Od czasu, kiedy francuscy rewolucjoniści otworzyli Luwr i znacjonalizowali królewskie zbiory, marzenia o dalszej demokratyzacji dostępu do arcydzieł nie ustają. Marzenia te skutecznie podsycają nowe technologie, z przełomowym wynalazkiem fotografii w pierwszej połowie XIX w. Zaczęła się wówczas epoka "mechanicznej reprodukcji dzieł sztuki", jak ją nazwał głośny niemiecki filozof okresu międzywojennego Walter Benjamin. Ale Benjamin daleki był od zachwytu nad kopiowanymi w milionach egzemplarzy reprodukcjami. Wbrew opinii większości entuzjastów nie widział w nowym zjawisku zapowiedzi głębokiej demokratyzacji sztuki. Wprost przeciwnie, głosił, że te same procesy, które kryją się za umasowieniem kulturalnej produkcji (i reprodukcji), prowadzą w efekcie do estetyzacji
fotografii, grafik.<br><br>Od czasu, kiedy francuscy rewolucjoniści otworzyli Luwr i znacjonalizowali królewskie zbiory, marzenia o dalszej demokratyzacji dostępu do arcydzieł nie ustają. Marzenia te skutecznie podsycają nowe technologie, z przełomowym wynalazkiem fotografii w pierwszej połowie XIX w. Zaczęła się wówczas epoka "mechanicznej reprodukcji dzieł sztuki", jak ją nazwał głośny niemiecki filozof okresu międzywojennego Walter Benjamin. Ale Benjamin daleki był od zachwytu nad kopiowanymi w milionach egzemplarzy reprodukcjami. Wbrew opinii większości entuzjastów nie widział w nowym zjawisku zapowiedzi głębokiej demokratyzacji sztuki. Wprost przeciwnie, głosił, że te same procesy, które kryją się za umasowieniem kulturalnej produkcji (i reprodukcji), prowadzą w efekcie do estetyzacji
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego