Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
w niewiedzy oddalającej go od wyzwolenia.
W tym kontekście należy rozumieć słowa Linji, iż ten, kto dostąpił
'oświecenia', nie dąży do niczego:
Kiedy jestem głodny, jem ryż.
Kiedy jestem śpiący, zamykam oczy.
Głupiec śmieje się ze mnie -
mądry mnie rozumie.
Masao Abe podkreśla, że te słowa Linji nie są pochwałą folgowania
instynktom czy też potrzebom fizjologicznym. Każdy moment naszych

codziennych czynności jest tożsamy z 'oświeceniem' zgodnie z logiką
'absolutnie sprzecznej samotożsamości'.
Wielu znawców zen zwraca uwagę na to, że wpływy taoistyczne są
szczególnie widoczne w chińskim pojęciu wushiren (jap. buji no hito), którym
Linji określa tego, kto dostąpił 'oświecenia'. Heinrich Dumoulin
w niewiedzy oddalającej go od wyzwolenia. <br>W tym kontekście należy rozumieć słowa Linji, iż ten, kto dostąpił <br>'oświecenia', nie dąży do niczego: <br>Kiedy jestem głodny, jem ryż. <br>Kiedy jestem śpiący, zamykam oczy. <br>Głupiec śmieje się ze mnie - <br>mądry mnie rozumie. <br>Masao Abe podkreśla, że te słowa Linji nie są pochwałą folgowania <br>instynktom czy też potrzebom fizjologicznym. Każdy moment naszych <br>&lt;page nr=225&gt;<br>codziennych czynności jest tożsamy z 'oświeceniem' zgodnie z logiką <br>'absolutnie sprzecznej samotożsamości'. <br>Wielu znawców zen zwraca uwagę na to, że wpływy taoistyczne są <br>szczególnie widoczne w chińskim pojęciu wushiren (jap. buji no hito), którym <br>Linji określa tego, kto dostąpił 'oświecenia'. Heinrich Dumoulin
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego