Typ tekstu: Książka
Autor: Tischner Józef
Tytuł: Świat ludzkiej nadziei
Rok wydania: 1994
Rok powstania: 1977
i gwarantuje człowiekowi poznanie prawdy. Nie znaczy to jednak, by poza koncepcją Sartre'a nie można się było domyślać inspiracji teologicznej. Trzeba jej jednak szukać gdzie indziej, nie u Kartezjusza. W słynnej rozmowie Fausta z Mefistofelesem u Goethego Mefisto przedstawia siebie jako "siłę, która ciągle mówi: nie". Jest coś zadziwiającego w formule Hegla, w której mamy połączenie słowa "wolność" ze słowem "musi": wolność musi przejawić się jako negatywność. Czy przymus ten nie jest sprzeczny z wolnością? Czy przymus w kierunku negatywności nie świadczy o czymś więcej niż o samej tylko wolności? U Goethego przymus negatywności płynął nie z wolności, ale z wnętrza
i gwarantuje człowiekowi poznanie prawdy. Nie znaczy to jednak, by poza koncepcją Sartre'a nie można się było domyślać inspiracji teologicznej. Trzeba jej jednak szukać gdzie indziej, nie u Kartezjusza. W słynnej rozmowie Fausta z Mefistofelesem u Goethego Mefisto przedstawia siebie jako "siłę, która ciągle mówi: nie". Jest coś zadziwiającego w formule Hegla, w której mamy połączenie słowa "wolność" ze słowem "musi": wolność musi przejawić się jako negatywność. Czy przymus ten nie jest sprzeczny z wolnością? Czy przymus w kierunku negatywności nie świadczy o czymś więcej niż o samej tylko wolności? U Goethego przymus negatywności płynął nie z wolności, ale z wnętrza
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego