Typ tekstu: Książka
Autor: Błoński Jan
Tytuł: Forma, śmiech i rzeczy ostateczne
Rok: 1994
przeszłości (stereotypy wiary, honoru, cnoty i godności), zostało przez Gombrowicza przypisane Filidorowi. Jego przeciwnik ucieleśnia zaś to, czym epoka zwracała się w przyszłość: empiryczny krytycyzm nauki i moralne (czy niemoralne) prawo do szczęścia na co dzień.
Filidor hołduje wiecznym wartościom, rozumuje jakościami, ufa chrześcijańskiemu i humanistycznemu dziedzictwu. Ale jakie jego frazesy dęte, pustosłowne, pełne filisterstwa i samozadowolenia! Filidor na pewno nie jest - w rozumieniu Gombrowicza - "sobą": jego ustami mówi to co wspólne, narzucone przez - niech wreszcie padnie to słowo! - przez społeczną formę. Anty-Filidor zaś? I on także kukła. Zaprzedał swą jednostkowość nauce, ale współczesna nauka wyrzekła się wszelkich wartości prócz
przeszłości (stereotypy wiary, honoru, cnoty i godności), zostało przez Gombrowicza przypisane Filidorowi. Jego przeciwnik ucieleśnia zaś to, czym epoka zwracała się w przyszłość: empiryczny krytycyzm nauki i moralne (czy niemoralne) prawo do szczęścia na co dzień.<br>Filidor hołduje wiecznym wartościom, rozumuje jakościami, ufa chrześcijańskiemu i humanistycznemu dziedzictwu. Ale jakie jego frazesy dęte, pustosłowne, pełne filisterstwa i samozadowolenia! Filidor na pewno nie jest - w rozumieniu Gombrowicza - "sobą": jego ustami mówi to co wspólne, narzucone przez - niech wreszcie padnie to słowo! - przez społeczną formę. Anty-Filidor zaś? I on także kukła. Zaprzedał swą jednostkowość nauce, ale współczesna nauka wyrzekła się wszelkich wartości prócz
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego