zbyt silnym, osłabiającym ją wpływom koncepcji greckich, przede<br>wszystkim błędnie rozumianej filozofii Platona. Tak więc za gnostyckie<br>uważano przede wszystkim takie systemy, które albo wyrosły bezpośrednio<br>z chrześcijaństwa jak system Walentyna albo też zaadaptowały postać<br>Jezusa Chrystusa do swoich wcześniejszych nauk, mających inne niż<br>chrześcijaństwo źródła jak to zrobili naasseńczycy frygijscy albo też<br>takie doktryny jak choćby system Szymona Maga, który można było uważać<br>za nieortodoksyjny "odprysk" myśli żydowskiej, rywalizujący z<br>chrześcijaństwem i przeinaczający jego pierwotne przesłanie. Jednak,<br>jak twierdzi Jonas:<br> <br><gap><br><br> Wszystko wskazuje na to, że do konstytutywnych momentów doktryny<br>gnostyckiej należały: grecka filozofia, babilońska astrologia, irański<br>(perski) dualizm, heterodoksyjny judaizm