Typ tekstu: Książka
Autor: Jackowski Aleksander
Tytuł: Polska sztuka ludowa
Rok: 2002
regionalnego, oraz ambicja utalentowanych jednostek, kobiet, ale także i mężczyzn (Ignacy Dobrzyński z Miesiąców koło Puław, Piotr Puławski z Kadzidła). W wycinance nie zdążył się jednak utrwalić społeczny nawyk jej stosowania. Wiele kobiet wycinało, lecz nie zawsze przystrajały izbę. Jak zauważa Błachowski: "Nie było dosyć czasu, by wycinanki przeszły tak głęboki szlif środowiska, jak np. tkactwo czy strój, by zrosły się z wnętrzem izby jako jej nieodzowny element, a więc aby umieszczenie ich w izbie stało się normą estetyczną, przestrzeganą przez wszystkich" (1986, s. 37).
Wycinanka polska jest płaska, linearna, tworząca kompozycję rytmiczną, skontrastowaną barwą ze ścianą. Jerzy Warchałowski, który jako
regionalnego, oraz ambicja utalentowanych jednostek, kobiet, ale także i mężczyzn (Ignacy Dobrzyński z Miesiąców koło Puław, Piotr Puławski z Kadzidła). W wycinance nie zdążył się jednak utrwalić społeczny nawyk jej stosowania. Wiele kobiet wycinało, lecz nie zawsze przystrajały izbę. Jak zauważa Błachowski: &lt;q&gt;"Nie było dosyć czasu, by wycinanki przeszły tak głęboki szlif środowiska, jak np. tkactwo czy strój, by zrosły się z wnętrzem izby jako jej nieodzowny element, a więc aby umieszczenie ich w izbie stało się normą estetyczną, przestrzeganą przez wszystkich"&lt;/&gt; (1986, s. 37). <br>Wycinanka polska jest płaska, linearna, tworząca kompozycję rytmiczną, skontrastowaną barwą ze ścianą. Jerzy Warchałowski, który jako
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego