Typ tekstu: Książka
Autor: Szaniawski Klemens
Tytuł: O nauce, rozumowaniu i wartościach
Rok: 1994
działań, które zmieniają rzeczywistość.
Druga różnica, różnica dotycząca przedmiotu badania, wynika z różnych poziomów ogólności. Ujęcie systemowe skierowane jest przede wszystkim na przedmiot interpretowany jako system, podczas gdy ujęcie prakseologiczne- głównie na podmiot działania, zwany sprawcą.
Trzecia różnica, różnica co do cechy głównej, polega na tym, że ujęcie systemowe cechuje holistyczne rozpatrywanie dowolnego przedmiotu, zaś dla ujęcia prakseologicznego charakterystyczne jest rozpatrywanie sprawnościowe. Różnica ta staje się zrozumiała, gdy porównuje się przymiotniki "systemowy" i "prakseologiczny"; pierwszy znaczy tyle co: "traktowany całościowo (holistycznie)", drugi zaś - "sprawny", "skuteczny". Nie znaczy to jednak, że podejście prakseologiczne nie uwzględnia holistycznego traktowania rozpatrywanego przedmiotu, a podejście systemowe
działań, które zmieniają rzeczywistość.<br> Druga różnica, różnica dotycząca przedmiotu badania, wynika z różnych poziomów ogólności. Ujęcie systemowe skierowane jest przede wszystkim na przedmiot interpretowany jako system, podczas gdy ujęcie prakseologiczne- głównie na podmiot działania, zwany sprawcą.<br> Trzecia różnica, różnica co do cechy głównej, polega na tym, że ujęcie systemowe cechuje holistyczne rozpatrywanie dowolnego przedmiotu, zaś dla ujęcia prakseologicznego charakterystyczne jest rozpatrywanie sprawnościowe. Różnica ta staje się zrozumiała, gdy porównuje się przymiotniki "systemowy" i "prakseologiczny"; pierwszy znaczy tyle co: "traktowany całościowo (holistycznie)", drugi zaś - "sprawny", "skuteczny". Nie znaczy to jednak, że podejście prakseologiczne nie uwzględnia holistycznego traktowania rozpatrywanego przedmiotu, a podejście systemowe
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego