z życiem chrześcijańskim nastawionym całkowicie na eschatologiczną perspektywę. W świadomości wiernych ten ideał doskonałości chrześcijańskiej był jedynym, który należało naśladować. Ci, którzy pragnęli dążyć do doskonałości chrześcijańskiej, przyjmowali formę życia monastycznego. Tak więc monastycyzm, stając się jednym z podstawowych zjawisk świadczących o dynamizmie chrześcijaństwa, zadecydował na długie pokolenia chrześcijańskie o ideale świętości.<br><br><tit1>FORMOWANIE SIĘ TEOLOGII MONASTYCZNEJ</> <br>Ideał monastyczny znalazł swój wyraz zarówno w praktyce, jak i w teorii, co nie jest dziwne, skoro wszyscy niemal starożytni teoretycy duchowości chrześcijańskiej w interesującym nas okresie wywodzili się ze środowisk mniszych. Wprawdzie pierwszy najpoważniejszy teoretyk duchowości chrześcijańskiej, <name type="person">Orygenes</>, nie był mnichem, położył jednak podwaliny