Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
Ten rodzaj nihilizmu odnosi się do krytyki filozofii idealistycznej
przeprowadzonej przez niektórych myślicieli teistycznych, którzy pod względem
teoriopoznawczym byli realistami. Na przykład F. H. Jacobi krytykował
Fichtego za to, iż ten "urzeczywistnia zamysł jednolitej filozofii za cenę
refleksyjnego unicestwienia wszystkich rzeczy w pojęciowej konstrukcji Ja
absolutnego". Według T. Kruga konsekwentny idealista "z konieczności
zaczyna od nihilizmu, przez co nie jest w stanie dotrzeć do jakiegoś 'czegoś'".

Według Hegla nierozwiązane zadanie nihilizmu polega na poznaniu
'nicości absolutnej'. W systemie Hegla, stanowiącym dla późnego idealizmu
wyraz logicznego panteizmu, zaprzeczenie Boga jako osobowego bytu
transcendentnego jest związane z podniesieniem idei logicznej do rangi
boskości
Ten rodzaj nihilizmu odnosi się do krytyki filozofii idealistycznej <br>przeprowadzonej przez niektórych myślicieli teistycznych, którzy pod względem <br>teoriopoznawczym byli realistami. Na przykład F. H. Jacobi krytykował <br>Fichtego za to, iż ten "urzeczywistnia zamysł jednolitej filozofii za cenę <br>refleksyjnego unicestwienia wszystkich rzeczy w pojęciowej konstrukcji Ja <br>absolutnego". Według T. Kruga konsekwentny idealista "z konieczności <br>zaczyna od nihilizmu, przez co nie jest w stanie dotrzeć do jakiegoś 'czegoś'". <br>&lt;page nr=281&gt;<br>Według Hegla nierozwiązane zadanie nihilizmu polega na poznaniu <br>'nicości absolutnej'. W systemie Hegla, stanowiącym dla późnego idealizmu <br>wyraz logicznego panteizmu, zaprzeczenie Boga jako osobowego bytu <br>transcendentnego jest związane z podniesieniem idei logicznej do rangi <br>boskości
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego