Typ tekstu: Książka
Autor: Zięba Maciej
Tytuł: Po szkodzie? Przed szkodą?
Rok: 1997
transcendencji.
6. Tu otwiera się pole konfrontacji. Czy człowiek jest atomem czy -
jak mawiał prawie kanonizowany w mym zakonie Arystoteles - zwierzęciem
politycznym (tj. społecznym)? Można podać wiele argumentów, że racja
leży po naszej katolicko-arystotelesowskiej stronie; że więzy łaczące
człowieka z rodziną, kręgiem przyjaciół, narodem są czymś więcej niż
tylko imaginacją i konwencją. Liberalizm nie docenia też duchowego
wymiaru w życiu jednostek i społeczeństw, trzeba więc przekonująco
ukazywać, jak w swojej wizji "spłaszcza" człowieka i nieadekwatnie
opisuje bieg historii. Kolejnym mankamentem antropologii liberalnej
jest jej nadmierny optymizm (płynący z apriorycznych założeń, lecz nie
mający wielkiego pokrycia w ludzkich dziejach): silna wiara
transcendencji.<br> 6. Tu otwiera się pole konfrontacji. Czy człowiek jest atomem czy -<br>jak mawiał prawie kanonizowany w mym zakonie Arystoteles - zwierzęciem<br>politycznym (tj. społecznym)? Można podać wiele argumentów, że racja<br>leży po naszej katolicko-arystotelesowskiej stronie; że więzy łaczące<br>człowieka z rodziną, kręgiem przyjaciół, narodem są czymś więcej niż<br>tylko imaginacją i konwencją. Liberalizm nie docenia też duchowego<br>wymiaru w życiu jednostek i społeczeństw, trzeba więc przekonująco<br>ukazywać, jak w swojej wizji "spłaszcza" człowieka i nieadekwatnie<br>opisuje bieg historii. Kolejnym mankamentem antropologii liberalnej<br>jest jej nadmierny optymizm (płynący z apriorycznych założeń, lecz nie<br>mający wielkiego pokrycia w ludzkich dziejach): silna wiara
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego