Typ tekstu: Książka
Autor: Błoński Jan
Tytuł: Forma, śmiech i rzeczy ostateczne
Rok: 1994
które mają źródło w samym autorze, jako to "męczarnia części ciała i zakłócenia hierarchii poszczególnych członków" albo "męczarnia zabójczej logiki i konsekwencja w głupstwie", nie mówiąc już o "bólu palca, paznokcia, zęba, ucha" (F 180-181). Dzieło rodzi się więc z cierpień ciała, z jego niepojętych i właściwie niewyjaśnialnych sekretów, inaczej mówiąc, z impulsów podświadomości. Zapomina się zbyt często, że twórczość Gombrowicza zaczęła się od szczególnej fantastyki podświadomości:
Pamiętnik z okresu dojrzewania obecny jest w Ferydurke bardziej, niż się zwykle mówi, i sam Gombrowicz wiedział o tym najlepiej. Najlepszym przykładem jest pojawienie się sobowtóra: podświadome lęki, fobie, zachcianki "rodzą" tam niejako części
które mają źródło w samym autorze, jako to &lt;q&gt;"męczarnia części ciała i zakłócenia hierarchii poszczególnych członków"&lt;/&gt; albo "męczarnia zabójczej logiki i konsekwencja w głupstwie", nie mówiąc już o &lt;q&gt;"bólu palca, paznokcia, zęba, ucha"&lt;/&gt; (F 180-181). Dzieło rodzi się więc z cierpień ciała, z jego niepojętych i właściwie niewyjaśnialnych sekretów, inaczej mówiąc, z impulsów podświadomości. Zapomina się zbyt często, że twórczość Gombrowicza zaczęła się od szczególnej fantastyki podświadomości:<br>Pamiętnik z okresu dojrzewania obecny jest w Ferydurke bardziej, niż się zwykle mówi, i sam Gombrowicz wiedział o tym najlepiej. Najlepszym przykładem jest pojawienie się sobowtóra: podświadome lęki, fobie, zachcianki "rodzą" tam niejako części
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego