absolutną'. <br>Problem polega na tym, że większość filozofów "powołuje się na <br>bezproblematyczność bytu jawnego i każde myślące zapytywanie objaśnia <br>jako atak na zdrowy rozsądek i jego nieszczęsną drażliwość". <br>W kontekście tych rozważań nasuwa się pytanie, na które Heidegger nie <br>odpowiedział wyraźnie: Jakie przesłanki metafizyczne kryją się za 'logiką <br>paradoksu', czyli inaczej mówiąc, jakie warunki musiałaby spełniać rzeczywistość, aby sąd sprzeczny mógł być prawdziwy? Uważam, że sąd sprzeczny <br>może być prawdziwy, czyli zgodny z rzeczywistością, tylko pod takim <br>warunkiem, że rzeczywistość sama w sobie jest paradoksem, czyli używając <br>terminologii Kitaro Nishidy, jest 'absolutnie sprzeczną samotożsamością'. <br>Z punktu widzenia logiki klasycznej 'absolutnie sprzeczna samotożsamość