Typ tekstu: Książka
Autor: Stanisław Dąbek
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
i Domine non sum dignus (II, s. 39); ponadto integracja wewnętrzna kategorią modyfikacji pojawia się w ramach części V Agnus Dei i dotyczy struktury semantycznej qui tollis peccata mundi (s. 32, 35). Jest to generalnie koncepcja formy łańcuchowej, jednolitej wyrazowo, o wyważonej ekspresji. Forma łańcuchowa może być ­ naszym zdaniem ­ pozbawiona jakiejkolwiek integracji wewnętrznej, jeśli charakteryzuje ją jednolitość wyrazowa i płynność przebiegu. Jest to wprawdzie rzadkie rozwiązanie ­ stosowane jednak przez polskich kompozytorów; świadczy o tym Msza ku czci Św. Wincentego a Paulo (1959) Marczewskiego.
Koncepcję formy łańcuchowej, z reguły integrowanej wewnętrznie, realizowało wielu twórców, m.in. Chlondowski w Missa brevis et facilis
i &lt;name type="tit"&gt;Domine non sum dignus&lt;/&gt; (II, s. 39); ponadto integracja wewnętrzna kategorią modyfikacji pojawia się w ramach części &lt;name type="tit"&gt;V Agnus Dei&lt;/&gt; i dotyczy struktury semantycznej &lt;foreign lang="lat"&gt;qui tollis peccata mundi&lt;/&gt; (s. 32, 35). Jest to generalnie koncepcja formy łańcuchowej, jednolitej wyrazowo, o wyważonej ekspresji. Forma łańcuchowa może być ­ naszym zdaniem ­ pozbawiona jakiejkolwiek integracji wewnętrznej, jeśli charakteryzuje ją jednolitość wyrazowa i płynność przebiegu. Jest to wprawdzie rzadkie rozwiązanie ­ stosowane jednak przez polskich kompozytorów; świadczy o tym Msza ku czci Św. Wincentego a Paulo (1959) Marczewskiego.<br>Koncepcję formy łańcuchowej, z reguły integrowanej wewnętrznie, realizowało wielu twórców, m.in. Chlondowski w &lt;name type="tit"&gt;Missa brevis et facilis
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego