Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
jednostkowa', która jest tożsama z 'naturą buddy') szuka samego siebie.
Huangbo nauczał: "W 'oświeceniu' nie ma niczego, co można osiągnąć".
Tymczasem, zgodnie z 'logiką paradoksu', 'natury buddy' nie można "ani
uchwycić, ani pozbyć się jej", ponieważ nie można jej uprzedmiotowić.
Według Masao Abe, 'oczekiwanie na oświecenie' (chiń. daiwu; jap. taigo)
jest związane z przekonaniem, że 'oświecenie' musi pojawić się wcześniej czy
później jako rezultat praktyki religijnej. Z punktu widzenia 'logiki paradoksu'
osiąganie 'oświecenia' jako przedmiotowego celu nie ma sensu. Tam, gdzie
mamy do czynienia z podmiotowym wysiłkiem, ciągle ustanawiane są
przedmioty tego podmiotowego wysiłku, czyli cały czas zachowywany jest
dualizm podmiotu i
jednostkowa', która jest tożsama z 'naturą buddy') szuka samego siebie. <br>Huangbo nauczał: "W 'oświeceniu' nie ma niczego, co można osiągnąć". <br>Tymczasem, zgodnie z 'logiką paradoksu', 'natury buddy' nie można "ani <br>uchwycić, ani pozbyć się jej", ponieważ nie można jej uprzedmiotowić. <br>Według Masao Abe, 'oczekiwanie na oświecenie' (chiń. daiwu; jap. taigo) <br>jest związane z przekonaniem, że 'oświecenie' musi pojawić się wcześniej czy <br>później jako rezultat praktyki religijnej. Z punktu widzenia 'logiki paradoksu' <br>osiąganie 'oświecenia' jako przedmiotowego celu nie ma sensu. Tam, gdzie <br>mamy do czynienia z podmiotowym wysiłkiem, ciągle ustanawiane są <br>przedmioty tego podmiotowego wysiłku, czyli cały czas zachowywany jest <br>dualizm podmiotu i
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego