Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Literatura
Nr: 2
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1984
na zawsze, skończonym i zamkniętym w sobie. Można powiedzieć, że w tej perspektywie Dasein charakteryzuje permanentna niestałość. Nie jest on bytem "wypełnionym" i określonym, trwałym i definitywnym (takim jest dopiero z perspektywy zewnętrznej, kiedy przestanie już istnieć). Dasein, podkreślał Heidegger, jest bytem, którego bycie "rozstrzyga się ciągle na nowo", albowiem jest on zasadniczo możnością-bycia. Jest zawsze czymś więcej niż tym, czym jest, a owo "bycie-więcej" zależy od niego. Bo też fundamentalną charakterystykę Dasein jest wolność w przekraczaniu samego siebie.
Wolność, której nie należy tu mieszać z tradycyjną kategorią "wolnej woli" - nie jest "właściwością" Dasein, lecz jest samym byciem ludzkiego
na zawsze, skończonym i zamkniętym w sobie. Można powiedzieć, że w tej perspektywie &lt;tit&gt;Dasein&lt;/&gt; charakteryzuje permanentna niestałość. Nie jest on bytem "wypełnionym" i określonym, trwałym i definitywnym (takim jest dopiero z perspektywy zewnętrznej, kiedy przestanie już istnieć). &lt;tit&gt;Dasein&lt;/&gt;, podkreślał Heidegger, jest bytem, którego bycie "rozstrzyga się ciągle na nowo", albowiem jest on zasadniczo możnością-bycia. Jest zawsze czymś więcej niż tym, czym jest, a owo "bycie-więcej" zależy od niego. Bo też fundamentalną charakterystykę &lt;tit&gt;Dasein&lt;/&gt; jest wolność w przekraczaniu samego siebie.<br>Wolność, której nie należy tu mieszać z tradycyjną kategorią "wolnej woli" - nie jest "właściwością" &lt;tit&gt;Dasein&lt;/&gt;, lecz jest samym byciem ludzkiego
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego