Typ tekstu: Książka
Autor: Drewnowski Tadeusz
Tytuł: Próba scalenia
Rok: 1997
na cały język literacki) trwało niezmiennie i zachowywało w społeczeństwie, mówiącym już kompletnie inaczej, swój dawny prestiż i swe uprawnienia. Nie ulega wątpliwości, że język literacki w Polsce popadał w inercję, stawał się fetyszem kulturalnym, sławionym zresztą przez poezję.
Pada on dopiero wraz z umasowieniem kultury, a tym samym i języka "ogólnego", zapoczątkowanym w okresie stalinowskim, rozwijanym zaś po Październiku przez oświatę powszechną, masowe czytelnictwo, teatr, kino, a zwłaszcza telewizję. Dzięki nim następuje integracja kulturalna kraju, obejmująca również i wieś. Zanikają dialekty wiejskie i stare gwary miejskie, rozwijają się natomiast żargony, języki zawodowe, środowiskowe, subkulturowe. Niemal wszyscy mówią językiem tzw. ogólnym, lecz
na cały język literacki) trwało niezmiennie i zachowywało w społeczeństwie, mówiącym już kompletnie inaczej, swój dawny prestiż i swe uprawnienia. Nie ulega wątpliwości, że język literacki w Polsce popadał w inercję, stawał się fetyszem kulturalnym, sławionym zresztą przez poezję. <br>Pada on dopiero wraz z umasowieniem kultury, a tym samym i języka "ogólnego", zapoczątkowanym w okresie stalinowskim, rozwijanym zaś po Październiku przez oświatę powszechną, masowe czytelnictwo, teatr, kino, a zwłaszcza telewizję. Dzięki nim następuje integracja kulturalna kraju, obejmująca również i wieś. Zanikają dialekty wiejskie i stare gwary miejskie, rozwijają się natomiast żargony, języki zawodowe, środowiskowe, subkulturowe. Niemal wszyscy mówią językiem tzw. ogólnym, lecz
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego