Typ tekstu: Książka
Autor: Rożek Michał
Tytuł: Symbolika i magia Krakowa
Rok: 2000
osobliwość Krakowa.
Obok emauśnych Żydów dużym wzięciem cieszyły się także gliniane dzwonki, o archaicznych kształtach, używane ongiś do praktyk magicznych, w tym odpędzeniu złego. Ponadto uwagę przykuwały drewniane siekierki, pomalowane w tajemnicze znaki, ptaszki drewniane, siedzące na patykach oraz drewniane zabawki, wyobrażające Pana Twardowskiego na kogucie. Jednak najważniejsze były figurki kiwających się Żydów. To one wyróżniały krakowski Emaus spośród innych odpustów w Polsce.



Warto przy tej okazji nadmienić, że w Niedzielę Przewodnią, czyli pierwszą po Wielkanocy odbywał się jeszcze jeden Emaus - bo tak go też nazywano - za Nową Bramą, przy nieistniejącym kościele św. Gertrudy lub nieco dalej na bagnistej łące św. Sebastiana
osobliwość Krakowa.<br>Obok emauśnych Żydów dużym wzięciem cieszyły się także gliniane dzwonki, o archaicznych kształtach, używane ongiś do praktyk magicznych, w tym odpędzeniu złego. Ponadto uwagę przykuwały drewniane siekierki, pomalowane w tajemnicze znaki, ptaszki drewniane, siedzące na patykach oraz drewniane zabawki, wyobrażające Pana Twardowskiego na kogucie. Jednak najważniejsze były figurki kiwających się Żydów. To one wyróżniały krakowski Emaus spośród innych odpustów w Polsce.<br><br>&lt;gap&gt;<br><br>Warto przy tej okazji nadmienić, że w Niedzielę Przewodnią, czyli pierwszą po Wielkanocy odbywał się jeszcze jeden Emaus - bo tak go też nazywano - za Nową Bramą, przy nieistniejącym kościele św. Gertrudy lub nieco dalej na bagnistej łące św. Sebastiana
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego