Typ tekstu: Książka
Autor: Ziomek Jerzy
Tytuł: Renesans
Rok wydania: 1995
Rok powstania: 1973
niż klasycyzm renesansowy. Zresztą byli malarze, którzy w teorii opowiadali się za klasycyzmem, a w praktyce zdradzali klasycyzm na rzecz manieryzmu (np. Vasari). Inni - zależnie od gatunku - manierystami bywali w kompozycjach, klasykami - w portretach.
Aby zilustrować przemiany na drodze od klasycyzmu renesansowego do manieryzmu (oczywiście kosztem pewnego uproszczenia), powiemy, że klasyczna była sztuka Rafaela z jej lekkością i wdziękiem, manierystyczna zaś sztuka Michała Anioła z jej głębokością i grozą, szczególnie późniejsza twórczość Michała Anioła po 1525 r. - z jego Sądem Ostatecznym.
Czy Sępa można nazwać poetą manieryzmu? Czy ten porządkujący termin okaże się dla nas przydatny?
Spór terminologiczny nie powinien przesłonić
niż klasycyzm renesansowy. Zresztą byli malarze, którzy w teorii opowiadali się za klasycyzmem, a w praktyce zdradzali klasycyzm na rzecz manieryzmu (np. Vasari). Inni - zależnie od gatunku - manierystami bywali w kompozycjach, klasykami - w portretach.<br>Aby zilustrować przemiany na drodze od klasycyzmu renesansowego do manieryzmu (oczywiście kosztem pewnego uproszczenia), powiemy, że klasyczna była sztuka Rafaela z jej lekkością i wdziękiem, manierystyczna zaś sztuka Michała Anioła z jej głębokością i grozą, szczególnie późniejsza twórczość Michała Anioła po 1525 r. - z jego Sądem Ostatecznym.<br>Czy Sępa można nazwać poetą manieryzmu? Czy ten porządkujący termin okaże się dla nas przydatny?<br>Spór terminologiczny nie powinien przesłonić
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego