Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
barków, nos na linii pępka.
Język powinien być przyciśnięty do podniebienia, usta i zęby zaciśnięte. Nie
wolno zamykać oczu, powinny być lekko zmrużone. Nie należy traktować
'oświecenia' jako cel ani myśleć w kategoriach dobra i zła. Trzeba uspokoić
oddech, a gdy pojawi się jakaś myśl, nie wolno się na niej koncentrować.
W Uzasadnieniu konieczności propagowania medytacji Dogen nauczał, iż
w trakcie zazen należy dążyć do 'jednoczącej koncentracji' (jap. ippen),
'zaniku myśli' (jap. nenshitsu) oraz 'zapominania formy przedmiotów' (jap.
boen). Jednakże w późniejszej Skarbnicy Oka Prawdziwej Dharmy (jap.
Shobogenzo) przestrzega medytujących, by nie stosowali techniki 'rozproszenia
uwagi i zapominania formy przedmiotów' (jap
barków, nos na linii pępka. <br>Język powinien być przyciśnięty do podniebienia, usta i zęby zaciśnięte. Nie <br>wolno zamykać oczu, powinny być lekko zmrużone. Nie należy traktować <br>'oświecenia' jako cel ani myśleć w kategoriach dobra i zła. Trzeba uspokoić <br>oddech, a gdy pojawi się jakaś myśl, nie wolno się na niej koncentrować. <br>W Uzasadnieniu konieczności propagowania medytacji Dogen nauczał, iż <br>w trakcie zazen należy dążyć do 'jednoczącej koncentracji' (jap. ippen), <br>'zaniku myśli' (jap. nenshitsu) oraz 'zapominania formy przedmiotów' (jap. <br>boen). Jednakże w późniejszej Skarbnicy Oka Prawdziwej Dharmy (jap. <br>Shobogenzo) przestrzega medytujących, by nie stosowali techniki 'rozproszenia <br>uwagi i zapominania formy przedmiotów' (jap
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego