Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Polityka
Nr: 23
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1995
najgłośniejsze krótkometrażówki opowiadały o losach rozmaitych Franków W., Błażejach Rejdakach, ludziach przy torze kolejowym, o łódzkich włókniarkach. Zanim na gdańskim pomniku wyryto inskrypcję z wiersza Miłosza: ...który skrzywdziłeś człowieka prostego, dokumentaliści wznieśli prostemu człowiekowi pomnik z celuloidu. Filmy pokazujące prostego człowieka miały swoją poetykę i, z czasem, swoje schematy. Bieda konfrontowana była z przepychem, proste robotnicze słowa z agitacyjną paplaniną z telewizora. Kamera eksponowała zmęczone, przedwcześnie postarzałe twarze (budzik dzwoniący o wpół do piątej), ubóstwo codziennej wegetacji (kanapka z kaszanką położona na gazecie), znój pracy w zacofanych pod względem technologicznym zakładach. Bohater sam komentował swój los, zza kadru lub wprost do
najgłośniejsze krótkometrażówki opowiadały o losach rozmaitych Franków W., Błażejach Rejdakach, ludziach przy torze kolejowym, o łódzkich włókniarkach. Zanim na gdańskim pomniku wyryto inskrypcję z wiersza Miłosza: ...który skrzywdziłeś człowieka prostego, dokumentaliści wznieśli prostemu człowiekowi pomnik z celuloidu. Filmy pokazujące prostego człowieka miały swoją poetykę i, z czasem, swoje schematy. Bieda konfrontowana była z przepychem, proste robotnicze słowa z agitacyjną paplaniną z telewizora. Kamera eksponowała zmęczone, przedwcześnie postarzałe twarze (budzik dzwoniący o wpół do piątej), ubóstwo codziennej wegetacji (kanapka z kaszanką położona na gazecie), znój pracy w zacofanych pod względem technologicznym zakładach. Bohater sam komentował swój los, zza kadru lub wprost do
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego