Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Cosmopolitan
Nr: 12(32)
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1999
dzieciństwa do końca życia. Nie musi być ani prawdziwe, ani naukowe. Wystarczy, by było autentyczne i potwierdzone osobistym doświadczeniem. Wspólnie możemy sobie szukać naukowego lub religijnego obrazu świata, ale nie "naturalnego pojęcia". Heidegger wmawia nam tymczasem, że od dawna pytaliśmy o coś, na co tylko on zna odpowiedź. Świat jest konstytutywny dla człowieka - pisze Heidegger - więc nie można opisać świata przed opisaniem człowieka. Nawet gdyby istniała tu jakaś zależność logiczna, to przebiegałaby w dokładnie odwrotnym kierunku. Jeśli świat jest konstytutywny, to nie można opisać człowieka bez świata, a nie odwrotnie - świata bez człowieka. Jego rozumowanie nie jest po prostu mgliste, tylko
dzieciństwa do końca życia. Nie musi być ani prawdziwe, ani naukowe. Wystarczy, by było autentyczne i potwierdzone osobistym doświadczeniem. Wspólnie możemy sobie szukać naukowego lub religijnego obrazu świata, ale nie "naturalnego pojęcia". Heidegger wmawia nam tymczasem, że od dawna pytaliśmy o coś, na co tylko on zna odpowiedź. Świat jest konstytutywny dla człowieka - pisze Heidegger - więc nie można opisać świata przed opisaniem człowieka. Nawet gdyby istniała tu jakaś zależność logiczna, to przebiegałaby w dokładnie odwrotnym kierunku. Jeśli świat jest konstytutywny, to nie można opisać człowieka bez świata, a nie odwrotnie - świata bez człowieka. Jego rozumowanie nie jest po prostu mgliste, tylko
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego