Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
IV części Dziadów.
W romantycznej dramaturgii wszelkie próby ustanowienia w tym obszarze godnego miejsca dla jednostki prowadziły do zmagań duchowych, przekraczających miarę ludzkich sił i wyobraźni. Kończyły się rezygnacją - albo "roztrąceniem o Boga", jak pisał Słowacki, czyli szaleństwem lub śmiercią. Ku czemu by nie prowadziły, zawsze wymagały jednak od poety kreacji przestrzeni monumentalnej - musiała być w dramacie wyobrażona i przedstawiona, bo to ona była jednocześnie Tajemnicą i drogą ku Tajemnicy, ku nieskończoności.
Przestrzeń monumentalna, czyli nieskończenie otwarta - pośród niej znajdujący się człowiek mógł mieć złudzenie zerwania więzów przytwierdzających go do ziemi, do realiów świata. Jeśli w poezji romantycznej bohater ukazany na
IV części Dziadów.<br>W romantycznej dramaturgii wszelkie próby ustanowienia w tym obszarze godnego miejsca dla jednostki prowadziły do zmagań duchowych, przekraczających miarę ludzkich sił i wyobraźni. Kończyły się rezygnacją - albo "roztrąceniem o Boga", jak pisał Słowacki, czyli szaleństwem lub śmiercią. Ku czemu by nie prowadziły, zawsze wymagały jednak od poety kreacji przestrzeni monumentalnej - musiała być w dramacie wyobrażona i przedstawiona, bo to ona była jednocześnie Tajemnicą i drogą ku Tajemnicy, ku nieskończoności.<br>Przestrzeń monumentalna, czyli nieskończenie otwarta - pośród niej znajdujący się człowiek mógł mieć złudzenie zerwania więzów przytwierdzających go do ziemi, do realiów świata. Jeśli w poezji romantycznej bohater ukazany na
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego