Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Sztuka
Nr: 3
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1974
NAUKI
Jerzy Kmita
ADAPTACJA A KORESPONDENCJA
1. Subiektywny kontekst społeczny dzieł sztuki oraz nauki.
Nieefektywność poznawcza psychologistycznego ujęcia zjawisk z zakresu kultury artystycznej najdobitniej zapewne przejawia się tym, że nie można w jego ramach pojęciowo wyartykułować elementarnej ich własności, jaką konstytuuje fakt, iż zrelatywizowane są one w swym istnieniu i kształcie do świadomości społecznej. Jakkolwiek bowiem z perspektywy spontanicznie przez nas w praktyce codziennej zakładanego "common sense'u" zjawiska owe niczym nie różnią się od faktów lokalizowanych w sferze tzw. wydarzeń naturalnych, takich, jak konstatowana któregoś dnia dżdżysta pogoda albo żółtawa zieleń liści pojawiających się na gałęziach dostrzeżonego w czasie wiosennej przechadzki
NAUKI&lt;/&gt;<br>&lt;au&gt;Jerzy Kmita&lt;/&gt;<br>&lt;tit&gt;ADAPTACJA A KORESPONDENCJA&lt;/&gt;<br>&lt;tit&gt;1. Subiektywny kontekst społeczny dzieł sztuki oraz nauki.&lt;/&gt;<br> Nieefektywność poznawcza psychologistycznego ujęcia zjawisk z zakresu kultury artystycznej najdobitniej zapewne przejawia się tym, że nie można w jego ramach pojęciowo wyartykułować elementarnej ich własności, jaką konstytuuje fakt, iż zrelatywizowane są one w swym istnieniu i kształcie do świadomości społecznej. Jakkolwiek bowiem z perspektywy spontanicznie przez nas w praktyce codziennej zakładanego "common sense'u" zjawiska owe niczym nie różnią się od faktów lokalizowanych w sferze tzw. wydarzeń naturalnych, takich, jak konstatowana któregoś dnia dżdżysta pogoda albo żółtawa zieleń liści pojawiających się na gałęziach dostrzeżonego w czasie wiosennej przechadzki
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego