Typ tekstu: Książka
Autor: Bilica Krzysztof
Tytuł: WIESZCZY PTAK GAMAJUN
Rok: 2002
muzyki u Boga" został powierzony skrzypcom, zdolnym wzbić się wysoko do góry, a motyw "dźwięków na ziemi" - przyziemnej (dosłownie i w przenośni) wiolonczeli, obracającej się w dużo niższych rejestrach i rejonach.
Nawiązanie do średniowiecznego organum - jednej z pierwszych form europejskiej wielogłosowości - jest w pieśni dość wyraźne. Świadczą o tym równoległe kwinty i kwarty oraz dźwięki stałe (burdonowe), na których tle pojawia się już na samym początku charakterystyczny cantus firmus zbudowany na rozłożonym akordzie kwartsekstowym: raz molowym, raz durowym. Notabene, motywy oparte na rozłożonym molowym akordzie kwartsekstowym można uznać za kluczowe w trzech początkowych pieśniach cyklu.
Innym częstym motywem-kluczem są tarasowo
muzyki u Boga" został powierzony skrzypcom, zdolnym wzbić się wysoko do góry, a motyw "dźwięków na ziemi" - przyziemnej (dosłownie i w przenośni) wiolonczeli, obracającej się w dużo niższych rejestrach i rejonach.<br>Nawiązanie do średniowiecznego organum - jednej z pierwszych form europejskiej wielogłosowości - jest w pieśni dość wyraźne. Świadczą o tym równoległe kwinty i kwarty oraz dźwięki stałe (burdonowe), na których tle pojawia się już na samym początku charakterystyczny cantus firmus zbudowany na rozłożonym akordzie kwartsekstowym: raz molowym, raz durowym. Notabene, motywy oparte na rozłożonym molowym akordzie kwartsekstowym można uznać za kluczowe w trzech początkowych pieśniach cyklu.<br>Innym częstym motywem-kluczem są tarasowo
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego