Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
są to kwestie nieistotne dla
osiągnięcia wyzwolenia. Śakyamuni porównywał bowiem człowieka zadającego
podobne pytania do rannego zatrutą strzałą, który nie pozwoli się leczyć,
dopóki nie otrzyma odpowiedzi na wszystkie nurtujące go pytania - Kto do
niego strzelił? Jak wyglądał? Jakiego był pochodzenia?. Jednak inna
wypowiedź Śakyamuniego w tym samym kontekście pozwala łączyć jego

milczenie z pojęciem 'środkowej drogi'. Śakyamuni zapytany o istnienie 'ja'
nie odpowiedział nic, chociaż właściwie z punktu widzenia swojej nauki
o nieistnieniu odrębnego 'ja' powinien był zaprzeczyć. Zapytany przez
Anandę o przyczynę swojego milczenia, odparł, że nie mógł powiedzieć
"tak", gdyż oznaczałoby to fałszywe opowiedzenie się za istnieniem odrębnego
są to kwestie nieistotne dla <br>osiągnięcia wyzwolenia. Śakyamuni porównywał bowiem człowieka zadającego <br>podobne pytania do rannego zatrutą strzałą, który nie pozwoli się leczyć, <br>dopóki nie otrzyma odpowiedzi na wszystkie nurtujące go pytania - Kto do <br>niego strzelił? Jak wyglądał? Jakiego był pochodzenia?. Jednak inna <br>wypowiedź Śakyamuniego w tym samym kontekście pozwala łączyć jego <br>&lt;page nr=249&gt;<br>milczenie z pojęciem 'środkowej drogi'. Śakyamuni zapytany o istnienie 'ja'<br>nie odpowiedział nic, chociaż właściwie z punktu widzenia swojej nauki <br>o nieistnieniu odrębnego 'ja' powinien był zaprzeczyć. Zapytany przez <br>Anandę o przyczynę swojego milczenia, odparł, że nie mógł powiedzieć <br>"tak", gdyż oznaczałoby to fałszywe opowiedzenie się za istnieniem odrębnego
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego