Typ tekstu: Książka
Autor: Brzeziński Jerzy
Tytuł: Metodologia badań psychologicznych
Rok: 1996
wzrost powoduje spadek poziomu wykonania zadania. Gdybyśmy zaplanowali eksperymentalne potwierdzenie tej hipotezy i zaprojektowali badanie wedle jednego z klasycznych planów "zero-jeden" (takich jak omówione w rozdz. 12., pkt. 5.), to okazałoby się, że - w zależności od doboru dwóch wartości poziomu aktywacji: "niższego" i "wyższego" - albo potwierdzilibyśmy hipotezę o zależności liniowej (rosnącej lub malejącej), albo też obalilibyśmy hipotezę o jakimkolwiek związku - liniowym czy krzywoliniowym. Rzecz jasna, brak wiedzy badacza na temat ograniczeń zastosowań tych planów eksperymentalnych do empirycznego sprawdzania wyłącznie hipotez o zależnościach liniowych powoduje, że przeprowadzone przez niego badanie empiryczne nie będzie mogło dostarczyć RB przesądzającego o trafności hipotezy, nawet
wzrost powoduje spadek poziomu wykonania zadania. Gdybyśmy zaplanowali eksperymentalne potwierdzenie tej hipotezy i zaprojektowali badanie wedle jednego z klasycznych planów "zero-jeden" (takich jak omówione w rozdz. 12., pkt. 5.), to okazałoby się, że - w zależności od doboru dwóch wartości poziomu aktywacji: "niższego" i "wyższego" - albo potwierdzilibyśmy hipotezę o zależności liniowej (rosnącej lub malejącej), albo też obalilibyśmy hipotezę o jakimkolwiek związku - liniowym czy krzywoliniowym. Rzecz jasna, brak wiedzy badacza na temat ograniczeń zastosowań tych planów eksperymentalnych do empirycznego sprawdzania wyłącznie hipotez o zależnościach liniowych powoduje, że przeprowadzone przez niego badanie empiryczne nie będzie mogło dostarczyć RB przesądzającego o trafności hipotezy, nawet
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego