około 1180 r. (1996, s. 31, 32). <br>Więź prasłowiańskich kultów z chrześcijaństwem wydaje się oczywista, tak jak więź magii i ludowych form wiary. Można tu wskazać na kamienne figury zarówno stawiane na granicach, jak i na tajemnicze "baby" nieborowskie i postacie "pielgrzymów" z okolic Słupi (Kieleckie). <br>To, co łączy rzeźbę ludowa z przeszłością, a różni od stylowej, warstw oświeconych - to bardziej konkretny, upostaciowany sposób przeżywania i przedstawiania prawd religijnych, sprowadzanie ich do <br><page nr=52><br> powszechnie zrozumiałych symboli i ujęć. Różnice między chłopstwem a warstwami oświeconymi, szlachta i mieszczaństwem, wyraźnie się pogłębiły w okresie reformacji i "złotego wieku". Reformacja, jak pisał Ksawery Piwocki, <q>"[...] była