Typ tekstu: Książka
Autor: Jackowski Aleksander
Tytuł: Polska sztuka ludowa
Rok: 2002
około 1180 r. (1996, s. 31, 32).
Więź prasłowiańskich kultów z chrześcijaństwem wydaje się oczywista, tak jak więź magii i ludowych form wiary. Można tu wskazać na kamienne figury zarówno stawiane na granicach, jak i na tajemnicze "baby" nieborowskie i postacie "pielgrzymów" z okolic Słupi (Kieleckie).
To, co łączy rzeźbę ludowa z przeszłością, a różni od stylowej, warstw oświeconych - to bardziej konkretny, upostaciowany sposób przeżywania i przedstawiania prawd religijnych, sprowadzanie ich do

powszechnie zrozumiałych symboli i ujęć. Różnice między chłopstwem a warstwami oświeconymi, szlachta i mieszczaństwem, wyraźnie się pogłębiły w okresie reformacji i "złotego wieku". Reformacja, jak pisał Ksawery Piwocki, "[...] była
około 1180 r. (1996, s. 31, 32). <br>Więź prasłowiańskich kultów z chrześcijaństwem wydaje się oczywista, tak jak więź magii i ludowych form wiary. Można tu wskazać na kamienne figury zarówno stawiane na granicach, jak i na tajemnicze "baby" nieborowskie i postacie "pielgrzymów" z okolic Słupi (Kieleckie). <br>To, co łączy rzeźbę ludowa z przeszłością, a różni od stylowej, warstw oświeconych - to bardziej konkretny, upostaciowany sposób przeżywania i przedstawiania prawd religijnych, sprowadzanie ich do <br>&lt;page nr=52&gt;<br> powszechnie zrozumiałych symboli i ujęć. Różnice między chłopstwem a warstwami oświeconymi, szlachta i mieszczaństwem, wyraźnie się pogłębiły w okresie reformacji i "złotego wieku". Reformacja, jak pisał Ksawery Piwocki, &lt;q&gt;"[...] była
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego