Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
i przedmiotu.
Przedmiot jest przedmiotem tylko dla podmiotu,
podmiot jest podmiotem tylko dla przedmiotu -
wiedz o tym, że są to pojęcia względne,
i znajdę ostatecznie oparcie w jedności 'pustki'. [...]
W tym najwyższym królestwie Prawdziwej Takości
nie ma 'ja' i 'nie-ja'.
Jeśli musimy to jakoś zdefiniować,
możemy tylko powiedzieć -
nie ma dualizmu.
Shido Bunan (1603-1676), chcąc podkreślić, że 'natury buddy' nie można
poznać tak, jak się poznaje każdy inny przedmiot poznania, pisał o 'oświeceniu':
Jeśli znasz 'oświecenie', pozostaje ono
nieznanym.
Warto zwrócić uwagę na to, że z punktu widzenia logiki 'absolutnie
sprzecznej samotożsamości' buddyjskie pojęcie 'niewiedzy' (sanskr. avidya;
chiń. wuming
i przedmiotu. <br>Przedmiot jest przedmiotem tylko dla podmiotu, <br>podmiot jest podmiotem tylko dla przedmiotu - <br>wiedz o tym, że są to pojęcia względne, <br>i znajdę ostatecznie oparcie w jedności 'pustki'. [...] <br>W tym najwyższym królestwie Prawdziwej Takości <br>nie ma 'ja' i 'nie-ja'. <br>Jeśli musimy to jakoś zdefiniować, <br>możemy tylko powiedzieć - <br>nie ma dualizmu. <br>Shido Bunan (1603-1676), chcąc podkreślić, że 'natury buddy' nie można <br>poznać tak, jak się poznaje każdy inny przedmiot poznania, pisał o 'oświeceniu': <br>Jeśli znasz 'oświecenie', pozostaje ono <br>nieznanym. <br>Warto zwrócić uwagę na to, że z punktu widzenia logiki 'absolutnie <br>sprzecznej samotożsamości' buddyjskie pojęcie 'niewiedzy' (sanskr. avidya; <br>chiń. wuming
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego