Typ tekstu: Książka
Autor: Stanisław Dąbek
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
między poszczególnymi częściami ­ przeciwieństwo formy łańcuchowej; szczególnie monolitycznie zamkniętą formę, silnie integrowaną jednym motywem przekształcanym wariacyjnie tworzy Kyrie:
Podobną formę ma obszerna Msza uroczysta (1936) Wiłkomirskiego. Poszczególne części cyklu mocno integruje wewnętrznie kategoria korespondencji , modyfikacji oraz wariacji . Niekiedy integracja dotyczy bliskich odcinków, np. w Gloria: -1 Et in terra, Allegro maestoso (s. 11) 2 Domine Deus Rex caelestis (s. 12) lub 3 Quoniam, Tempo I (Deciso) (s. 15) 4 Cum Sancto Spiritu, Allegro non troppo (s. 16)

Czynnikiem wzmacniającym kategorię szeregowania i równocześnie zbliżającym koncepcję formy do mszy kantatowej jest również fuga, zastosowana przez Wiłkomirskiego dwukrotnie (1 i 3 Kyrie oraz
między poszczególnymi częściami ­ przeciwieństwo formy łańcuchowej; szczególnie monolitycznie zamkniętą formę, silnie integrowaną jednym motywem przekształcanym wariacyjnie tworzy Kyrie: <br>Podobną formę ma obszerna Msza uroczysta (1936) Wiłkomirskiego. Poszczególne części cyklu mocno integruje wewnętrznie kategoria korespondencji &lt;gap&gt;, modyfikacji &lt;gap&gt; oraz wariacji &lt;gap&gt;. Niekiedy integracja dotyczy bliskich odcinków, np. w Gloria: -1 &lt;name type="tit"&gt;Et in terra&lt;/&gt;, &lt;name type="tit"&gt;Allegro maestoso&lt;/&gt; (s. 11) 2 &lt;name type="tit"&gt;Domine Deus Rex caelestis&lt;/&gt; (s. 12) lub 3 &lt;name type="tit"&gt;Quoniam, Tempo I (Deciso)&lt;/&gt; (s. 15) 4 &lt;name type="tit"&gt;Cum Sancto Spiritu, Allegro non troppo&lt;/&gt; (s. 16)<br><br>Czynnikiem wzmacniającym kategorię szeregowania i równocześnie zbliżającym koncepcję formy do mszy kantatowej jest również fuga, zastosowana przez Wiłkomirskiego dwukrotnie (1 i 3 &lt;name type="tit"&gt;Kyrie&lt;/&gt; oraz
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego