Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
różne pieśni,
wprowadzane sukcesywnie w danej części cyklu (Schmidt-Görg 1967, s. 11). Wczesnym
przykładem tego typu mszy jest Missa Carminum Heinricha Isaaca. Zatem formy
pieśniowe stanowiły obok chorału gregoriańskiego fundamentalny materiał europejskiej
mszy wielogłosowej.
Również polscy kompozytorzy współcześni kontynuują tradycję tego typu mszy,
w której szeroko rozumiana pieśń stanowi materiał integrujący cykl. Jest to
materiał
współcześnie równie zróżnicowany jak we wczesnej mszy wielogłosowej, obejmujący
pięć gatunków i zarazem grup: 1) pieśń kościelną, 2) wielogłosową renesansową
pieśń religijną, 3) pieśń ludową, 4) piosenkę popularną (z gatunku pop-music),
5) hymn narodowy. Można więc dostrzec rys uaktualniania dawnych form pieśniowych
przez włączenie
różne pieśni, <br>wprowadzane sukcesywnie w danej części cyklu (Schmidt-Görg 1967, s. 11). Wczesnym <br>przykładem tego typu mszy jest Missa Carminum Heinricha Isaaca. Zatem formy <br>pieśniowe stanowiły obok chorału gregoriańskiego fundamentalny materiał europejskiej <br>mszy wielogłosowej.<br> Również polscy kompozytorzy współcześni kontynuują tradycję tego typu mszy, <br>w której szeroko rozumiana pieśń stanowi materiał integrujący cykl. Jest to <br>materiał <br>współcześnie równie zróżnicowany jak we wczesnej mszy wielogłosowej, obejmujący <br>pięć gatunków i zarazem grup: 1) pieśń kościelną, 2) wielogłosową renesansową <br>pieśń religijną, 3) pieśń ludową, 4) piosenkę popularną (z gatunku pop-music), <br>5) hymn narodowy. Można więc dostrzec rys uaktualniania dawnych form pieśniowych <br>przez włączenie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego