Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
strony, lecz równocześnie użycie motywów czysto melicznych, których struktura
semantyczna tekstu nie stanowiła dla kompozytora czynnika istotnego (motywy
nr 4, 5; zwłaszcza motyw nr 5, jeśli przyjmiemy taką
możliwość interpretacji). Takie zróżnicowanie świadczy o określonym typie myślenia
i związanych z tym założeniach kompozytorskich. Dla Nowowiejskiego melodia Bogurodzicy
stanowiła przede wszystkim materiał dźwiękowy, głównie konstrukcyjny ­ asemantyczny,
tzn. pozbawiony korelacji bezpośredniej między tekstem motywu pieśni a tekstem
polskim wykorzystanym w cyklu. Można natomiast mówić o ogólnej korelacji zachodzącej
między motywem pieśni a tekstem mszy. Korelację tę uzyskuje kompozytor głównie
przez określoną rytmizację motywu. Motyw inicjalny Bogurodzicy integrując pierwszą
i ostatnią część mszy i
strony, lecz równocześnie użycie motywów czysto melicznych, których struktura <br>semantyczna tekstu nie stanowiła dla kompozytora czynnika istotnego (motywy <br>nr 4, 5; zwłaszcza motyw nr 5, jeśli przyjmiemy taką <br>możliwość interpretacji). Takie zróżnicowanie świadczy o określonym typie myślenia <br>i związanych z tym założeniach kompozytorskich. Dla Nowowiejskiego melodia Bogurodzicy <br>stanowiła przede wszystkim materiał dźwiękowy, głównie konstrukcyjny ­ asemantyczny, <br>tzn. pozbawiony korelacji bezpośredniej między tekstem motywu pieśni a tekstem <br>polskim wykorzystanym w cyklu. Można natomiast mówić o ogólnej korelacji zachodzącej <br>między motywem pieśni a tekstem mszy. Korelację tę uzyskuje kompozytor głównie <br>przez określoną rytmizację motywu. Motyw inicjalny Bogurodzicy integrując pierwszą <br>i ostatnią część mszy i
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego