Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
z towarzyszeniem organowym.
Formy pieśniowe
Formy pieśniowe jako zbiorcze określenie dla zróżnicowanych w rzeczywistości
gatunków, w kontekście mszy wielogłosowej, ma swoje uzasadnienie historyczne.
Wykształcający się bowiem cykl mszy wielogłosowej oprócz chorału gregoriańskiego
przejmował ówczesne gatunki pieśniowe: początkowo balladę, następnie francuską
chanson i repertuar pieśniowy. Powstał specjalny typ mszy bazującej na materiale
pieśniowym ­ missa quodlibetica, wykorzystująca na wzór quodlibetu różne pieśni,
wprowadzane sukcesywnie w danej części cyklu (Schmidt-Görg 1967, s. 11). Wczesnym
przykładem tego typu mszy jest Missa Carminum Heinricha Isaaca. Zatem formy
pieśniowe stanowiły obok chorału gregoriańskiego fundamentalny materiał europejskiej
mszy wielogłosowej.
Również polscy kompozytorzy współcześni kontynuują tradycję tego typu
z towarzyszeniem organowym.<br>Formy pieśniowe<br> Formy pieśniowe jako zbiorcze określenie dla zróżnicowanych w rzeczywistości <br>gatunków, w kontekście mszy wielogłosowej, ma swoje uzasadnienie historyczne. <br>Wykształcający się bowiem cykl mszy wielogłosowej oprócz chorału gregoriańskiego <br>przejmował ówczesne gatunki pieśniowe: początkowo balladę, następnie francuską <br>chanson i repertuar pieśniowy. Powstał specjalny typ mszy bazującej na materiale <br>pieśniowym ­ missa quodlibetica, wykorzystująca na wzór quodlibetu różne pieśni, <br>wprowadzane sukcesywnie w danej części cyklu (Schmidt-Görg 1967, s. 11). Wczesnym <br>przykładem tego typu mszy jest Missa Carminum Heinricha Isaaca. Zatem formy <br>pieśniowe stanowiły obok chorału gregoriańskiego fundamentalny materiał europejskiej <br>mszy wielogłosowej.<br> Również polscy kompozytorzy współcześni kontynuują tradycję tego typu
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego