tradycja mistyki chrześcijańskiej - od <br>ery apostolskiej, Ojców aleksandryjskich i kapadockich, aż po Eckharta, <br>Johanna Taulera, mistyków hiszpańskich i nowożytnych -nie jest dewiacją, <br>a podstawowa nauka buddyzmu o niewiedzy, wyzwoleniu i 'oświeceniu' <br>"przynosi to samo właściwe, afirmujące życie wyzwolenie, jakie odnajdujemy <br>w Dobrej Nowinie o Odkupieniu". <br>Na szczególną uwagę zasługuje dyskusja miedzy Thomasem Mertonem <br>a Daisetsu Suzukim na temat znaczenia pojęcia 'pustka'. W przeciwieństwie <br>do Mertona, Suzuki sugeruje, iż nie można znaleźć odpowiednika tego <br>pojęcia w tradycji chrześcijańskiej, co najwyżej koncepcje nieco zbliżone. <br>Suzuki był przeciwny określaniu zen mianem mistycyzmu, ponieważ nie <br>chciał kojarzyć 'oświecenia' zen z wizjami mistycznymi, których większość <br>uważał