Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
tym sensie, że wszystko,
o czym pomyślimy, zawsze gdzieś się znajduje. Nawet przestrzeń ma swoje
miejsce. Jedynie 'ostateczne miejsce' jest tym, co nie ma miejsca, jest więc
pośrednim pojęciem paradoksowym. Takim 'ostatecznym miejscem' jest
'jaźń jednostkowa', na co zwraca uwagę Nishida, cytując fragment Sutry
Diamentowej:"Jaźń powstaje, chociaż nie ma miejsca, w którym mogłaby się
przejawić".
Jednak zachodni filozofowie nigdy nie uznali pojęcia przestrzeni Platona
za kluczowe dla jego filozofii. Nie pasowało ono bowiem do takiej wizji
rzeczywistości, w której punktem wyjścia było pojęcie bytu. A nauka o bycie
stworzyła ontologiczne przesłanki dla zasady niesprzeczności logiki klasycznej.
Nishida zwraca uwagę na
tym sensie, że wszystko, <br>o czym pomyślimy, zawsze gdzieś się znajduje. Nawet przestrzeń ma swoje <br>miejsce. Jedynie 'ostateczne miejsce' jest tym, co nie ma miejsca, jest więc <br>pośrednim pojęciem paradoksowym. Takim 'ostatecznym miejscem' jest <br>'jaźń jednostkowa', na co zwraca uwagę Nishida, cytując fragment Sutry <br>Diamentowej:&lt;q&gt;"Jaźń powstaje, chociaż nie ma miejsca, w którym mogłaby się <br>przejawić". &lt;/&gt;<br>Jednak zachodni filozofowie nigdy nie uznali pojęcia przestrzeni Platona <br>za kluczowe dla jego filozofii. Nie pasowało ono bowiem do takiej wizji <br>rzeczywistości, w której punktem wyjścia było pojęcie bytu. A nauka o bycie <br>stworzyła ontologiczne przesłanki dla zasady niesprzeczności logiki klasycznej. <br>Nishida zwraca uwagę na
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego